Aktuellt

Till vänster, Anki Källström

Möt Libras rekryteringsassistent

2022-06-22 Roberth Klarqvist

En månad innan pandemin startade hittade vi det vi så länge hade letat efter. En person som kan sammanställa alla Libras kunders önskemål på deras nya personliga assistent och därefter annonsera ut tjänsten.
Hos oss har det alltid varit självklart att kunden själv får ställa en kravprofil vid rekrytering och vi försöker matcha efter bästa förmåga.
Det kan ibland ta lite längre tid men erfarenheten är att det är viktigast att det blir rätt.
Så där stod hon, Anki Källström, helt ovetandes om vilka krav det skulle ställas på hennes nya roll inför den stundande pandemin….

Vilka förväntningar hade du på tjänsten inför din start?
Det var precis det jag sökte efter då jag jobbade som bemanningsansvarig rekryterare med mycket personal och kundkontakter i Dalarna och trivdes bra i den rollen. Samtidigt har jag en bakgrund både som personlig assistent och verksamhetschef inom personlig assistans och trivdes väldigt bra även i den rollen. Att få vara i båda världarna lät som en dröm för mig. Då jag intresserar mig mycket för människors förmågor och möten med människor, tänkte jag att här på Libra får jag verkligen extra allt av det jag älskar att jobba med. Mina förväntningar var väl att vi skulle bygga min roll utifrån behov för verksamheten och man kan säga att det gick snabbare än vad någon av oss tänkt.

Vad tänkte du när pandemin slog till?
Att nu kommer mitt livs prövning, det här är det viktigaste jag gjort. Att på ett snabbt vis sätta säkra rutiner i rekryteringsprocessen för att få in en stor mängd nyanställda. Libra gick från 3% sjukfrånvaro till 30% på bara en månad. Jag tänkte att vi bara kan lösa det här tillsammans och jag försökte förmedla den känslan till alla kandidater, att vi går igenom det här tillsammans. Många kom från andra branscher och var förtvivlade att mista jobbet, jag försökte förvalta kunskaper och egenskaper och placera tillsammans med mina fantastiska kollegor. Många jobbar kvar hos oss trots att det finns jobb nu i deras tidigare yrken. Det känns stort och jag är väldigt stolt över hur de gick rakt in i skarpt läge och vågade.

Hur går en rekryteringsprocess till?
När det blir ett behov hos någon kund så får jag information om det av uppdragschefen. Ibland, ganska ofta, så har vi någon lämplig kandidat anställd redan som kanske vill jobba mer eller så. Annars annonserar vi och gör ”nyrekrytering”. Vi rekryterar alltid löpande och processen är snabbt igång och tillsätts så snart det bara går då vi har relativt korta uppsägningstider om det gäller tjänst. När vi har kandidat/kandidater så har uppdragschefen kontakt med arbetsledare och kund och de har ibland fler intervjuer och träff med kunden. Därefter bestäms det om kunden och assistenten väljer att gå vidare. I min roll har jag mest kontakt i början av en rekryteringsprocess, det är uppdragscheferna som tar över och vi har ett lysande samarbete kring det. Men även redan anställda hör av sig om mer jobb till mig. Det är många fd anställda som ringer mig och vill komma tillbaka, det är superroligt när vi kan erbjuda tjänst till dem. Vi har långvariga relationer och det känns tryggt för kunderna.

Vad vill du skicka med för tips till den som söker arbete hos oss?
Vi rekryterar kompetensbaserat. Det betyder att vi är inkluderande och öppna för kompetenser oavsett vem som söker. Ofta har man sökt en tjänst hos oss och i intervjun framkommer det kompetenser och egenskaper hos en kandidat som gör att matchningen blir perfekt hos någon annan kund om man inte gått vidare för en viss tjänst. Därför kan det vara riktigt bra att både söka en tjänst man är intresserad av OCH göra en intresseanmälan på vår hemsida.

Vi hanterar alla intresseanmälningar, vilket betyder att har vi en matchning när man skickar in den så blir man kontaktad inom kort. Men man behöver vara aktiv och söka de tjänster vi lägger ut då vi har flera tusen kandidater i vår kandidatbank. Våga söka! Det kan vara just DIN kompetens och DINA egenskaper som passar bäst.

Våga vara dig själv – Ingen annan är bättre på det än du! Kom förbi kontoret om det känns bättre än att ringa. Hör av dig, vi blir bara glada om vi verkar vara en arbetsgivare som du vill ha!